MENI
29.4.2010.

РЕЗОЛУЦИЈА ПАРЛАМЕНТАРНЕ СКУПШТИНЕ САВЈЕТА ЕВРОПЕ О ХИТНОЈ ПОТРЕБИ ЗА РЕФОРМОМ УСТАВА У БиХ



Парламентарна скупштина Савјета Европе усвојила је данас Резолуцију ПС Савјета Европе о хитној потреби за реформом устава у БиХ на предлог Комисије за поштовање обавеза и ангажмана земаља чланица Савјета Европе (Мониторинг комитет).

"Хитна потреба за уставном реформом у Босни и Херцеговини

Приједлог извјештаја:

Извјестиоци: г. Kimmo SASI, Финска, група Европске народне странке, и гђа Karin S. WOLDSETH, Норвешка, Група Европских демократа

РЕЗОЛУЦИЈА

1. Парламентарна скупштина подсјећа на своју Резолуцију 1701. (2010) о функционирању демократских институција у Босни и Херцеговини, у којој подстиче главне судионике на политичкој сцени да покрену прави и конструктивни дијалог о конкретним приједлозима амандмана на Устав, како би се усвојио цјеловити пакет реформи, којим би се нарочито укинула уставна дискриминација такозваних „Осталих“ и припадника „конститутивних народа“ који не живе у ентитету у којем је њихова етничка група представљена у већини, и то прије проглашавања опћих избора заказаних за октобар обе године. Скупштина је помно пратила развој догађаја у Босни и Херцеговини од усвајања ове резолуције, нарочито у свјетлу неопходности промјене Устава прије избора како би се провела правно овавезујућа пресуда Европског суда за људска права у случају Сејдић и Финци против Босне и Херцеговине.
2. Скупштина закључује са много забринутости да иницијативе које су власти покренуле још нису дале конкретне резултате. Иако је то још увијек теоретски могуће, провођење уставних реформи прије расписивања избора чини се мало вјероватним. Зато постоје велики изгледи да ће се опћи избори заказани за октобар такођер одржати према одредбама супротним Европској конвенцији о људским правима и њеним додатним протоколима, као и супротно пресуди Суда.
3. Скупштина подсјећа да Босна и Херцеговина још увијек није испунила више својих главних обавеза: ревизија Изборног закона, укидање уставне дискриминације која забрањује „Осталима“ и члановима „конститутивних народа“ који не живе у ентитету у којем њихова етничка група представљена у већини и да се кандидирају на изборима за Предсједништво Босне и Херцеговине и Дом народа те  јачање државних институција. Нажалост, Скупштина промјећује да је од 2006. године учињено веома мало напретка у проведби ових као и других обавеза. То је веома обесхрабрујуће, нарочито јер је Скупштина у више наврата позивала власти Босне и Херцеговине да убрзају реформе и да испуне преостале обавезе.
4. Као што је то наведено и у претходним скупштинским резолуцијама, непровођење уставних реформи спречава провођење осталих неопходних реформи у кључним секторима као што су демократске институције, владавина права, људска права и успорава напредак државе на путу ка еуроатлантским интеграцијама. Како би се прекинуле ове сталне блокаде и сучељавања, власти Босне и Херцеговине и сви судионици на политичкој сцени морају потпуно преузети своју одговорност, ријешити тренутни застој у уставним реформама и што је прије могуће провести обавезе преузете приликом приступања у Вијеће Европе, а које још увијек нису испуњене.
5. Скупштина је веома свјесна посљедица које би за собом могло повући неизвршавање пресуде Сејдић и Финци прије општих избора заказаних за октобар 2010. године, као и одржавање тих избора на темељу одредби супротних Европској конвенцији о људским правима и њеним додатним протоколима. Ако се то деси, она ће се вратити на ово питање како би усвојила одговарајући политички став.
6. У међувремену, Скупштина охрабрује власти Босне и Херцеговине да не губе вријеме и да покрену, прије опћих избора заказаних за октобар 2010. године, озбиљан институционални процес с циљем да се изради цјеловит сет уставних реформи, сукладно обавезама које је приликом приступа у Вијеће Европе држава преузела, користећи експертизу и препоруке Европске комисије за демократију кроз право (Венецијанска комисија). Важно је да правни стручњаци из Босне и Херцеговине буду укључени у овај институционални процес, који мора бити заснован на јасном политичком мандату, како би тај процес довео до потпуне анализе свих приједлога који су изнесени, и до израде сета конкретних реформи које ће бити предмет консензуса главних судионика на политичкој сцени. Такођер, на вријеме би требало организирати и одговарајуће консултације са представницима цивилног друштва. Овај процес би се требао наставити након избора и успоставе нове власти: ова нова власти би требала испунити преостале обавезе које је држава преузела приликом пријема, укључујући и реформу Устава што им је политички приоритет.
7. Истовремено, Скупштина наглашава важност успоставе пуне срадње између Босне и Херцеговине и Вијећа Европе и апелује на власти да именују, што је прије могуће, чланове у Венецијанску комисију као и у друге контролне органе Вијећа Европе у којима Босна и Херцеговина још увијек нема својих чланова.
8. Скупштина позива све међународне партнере, а посебно Европску унију, да потпуно подрже  предложени институционални процес како би се направили уставни амандмани и убрзао напредак Босне и Херцеговине ка еуроатлантским интеграцијама. Она наглашава важност учешћа Вијећа Европе на Самиту Европске уније о западном Балкану који ће се одржати 2. јуна 2010. године, на којем би се требала осигурати одговарајућа синергија са кључним регионалним и међународним партнерима.
9. Скупштина је одлучила да помно прати процес устваних реформи у Босни и Херцеговини и позива своју Мониторинг комисију да на својим будућим састанцима редовно испитује напредак који направе власти, како би Скупштини предложила и друге мјере које треба подузети уколико ситуација то буде захтијевала. (крај)               


ПРЕС
КОНТАКТ
Сектор за односе с јавношћу