MENI
9.12.2020.

Одржана 14. сједница Представничког дома

На 14. сједници Представничког дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине (ПСБиХ) није прихваћено негативно мишљење Уставноправне комисије Представничког дома о Приједлогу амандманâ II, III, IV и V на Устав Босне и Херцеговине, чији су предлагачи посланици из Клуба СДП-а БиХ. У складу с Пословником Дома, Уставноправна комисија задужена је да сачини ново мишљење о предложеним амандманима на Устав БиХ.

Дом је, у првом читању, усвојио Приједлог закона о измјенама и допунама Изборног закона Босне и Херцеговине, предлагача посланика Саше Магазиновића.

Усвојен је, по хитном поступку, Приједлог закона о допуни Закона о основама безбједности саобраћаја на путевима у Босни и Херцеговини, чији је предлагач посланик Дамир Арнаут. Ради недостатка ентитетске већине, на усаглашавање Колегијуму Дома упућен је закључак посланика Дамира Арнаута по коме Представнички дом доставља Дому народа Приједлог закона о допуни Закона о основама безбједности саобраћаја на путевима у БиХ и предлаже да се Приједлог закона разматра по хитном законодавном поступку.

Представнички дом усвојио је амандман посланице Алме Чоло на Приједлог закона о спречавању сукоба интереса у институцијама власти Босне и Херцеговине, чији су предлагачи посланици Саша Магазиновић, Дамир Арнаут и Јасмин Емрић. Усвојен је и амандман посланика Дамира Арнаута, Јасмина Емрића и Саше Магазиновића на овај Приједлог закона. Ради непостојања ентитетске већине, на усаглашавање Колегијуму Дома упућен је, у другом читању, Приједлог закона о спречавању сукоба интереса у институцијама власти Босне и Херцеговине, чији су предлагачи посланици Саша Магазиновић, Дамир Арнаут и Јасмин Емрић.

На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је Захтјев посланика Саше Магазиновића за разматрање Приједлога закона о допуни Закона о платама и накнадама у институцијама Босне и Херцеговине по хитном поступку.

Ради недостатка ентитетске већине, на усаглашавање Колегијуму Дома, упућен је и Захтјев посланика Саше Магазиновића за разматрање Приједлога закона о допуни Закона о раду у институцијама Босне и Херцеговине по хитном поступку.

На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је и Захтјев посланика Дениса Звиздића за разматрање Приједлога закона о измјени и допуни Закона о странцима по хитном поступку.

Представнички дом по други пут није прихватио негативно мишљење Заједничке комисије за људска права о Приједлогу закона о измјенама и допунама Закона о заштити потрошача у Босни и Херцеговини, чији су предлагачи посланице Борјана Кришто, Даријана Филиповић, Алма Чоло, Нада Младина и Едита Ђапо. У складу с Пословником Дома, обустављен је законодавни поступак за овај Приједлог закона.

Представнички дом усвојио је, у другом читању и са једним усвојеним амандманом, Приједлог измјена и допуна Јединствених правила за израду правних прописа у институцијама Босне и Херцеговине, чији је предлагач Уставноправна комисија Представничког дома. Усвојеним закључком, Представнички дом ПСБиХ доставља Дому народа ПСБиХ Приједлог измјена и допуна Јединствених правила за израду правних прописа у институцијама БиХ ради разматрања и усвајања у Дому народа ПСБиХ, с обзиром на то да се ради о прописима који се усвајају у ПСБиХ.

Усвојен је Приједлог посланика Дамира Арнаута за уврштавање нове тачке дневног реда сједнице Представничког дома која гласи: Разматрање посланичке иницијативе Дамира Арнаута којом се „налаже Савјету министара БиХ да у року од десет дана од дана усвајања ове иницијативе спроведе сву неопходну процедуру према надлежним органима Републике Хрватске с цилјем прекатегоризације граничног прелаза Габела Полје за међународни путнички саобраћај или његовог отварања за малогранични саобраћај, а у сваком случају отварања наведеног граничног прелаза за малогранични саобраћај ученика основних и средњих школа.

Усвојен је и Приједлог посланика Мирка Шаровића за уврштавање нове тачке у дневни ред сједнице Представничког дома која гласи: Информација Централне изборне комисије БиХ о покушајима изборних превара путем гласања поштом изван Босне и Херцеговине, те предузетим мјерама и планом далјих мјера за спречавање изборних превара.

Усвојен је и Приједлог посланика Џенана Ђонлагића за уврштавање нове тачке у дневни ред сједнице Представничког дома која гласи: Информација Колегијума Представничког дома ПСБиХ о томе да ли је тачно да је секретар Представничког дома ПСБиХ одбио да потпише сагласност да се државној институцији Централној изборној комисији БиХ да на коришћење Велике сале за традиционално одржавање изборне конференције за медије те институције поводом одржавања Локалних избора 2020. године.

Представнички дом усвојио је сљедеће иницијативе посланика Златана Бегића:

  • посланичку иницијативу Златана Бегића „којом се задужују Савјет министара БиХ, надлежна министарства у Савјету министара БиХ и друге надлежне институције/органи да, у сарадњи са надлежним у Граничној полицији БиХ, обезбиједе потребна финансијска средства, те спроведу законске процедуре неопходне за ангажман/запошлјавање недостајућег, односно потребног броја припадника Граничне полиције БиХ, те адекватно опремање потребним материјално-техничким средствима, а с цилјем адекватног одговора на проблеме произашле из мигрантске кризе“;
  • посланичку иницијативу Златана Бегића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Министарство иностраних послова БиХ да, у складу са својим надлежностима и прописаним процедурама, те у сарадњи са другим надлежним институцијама, од Европског суда за лјудска права у Стразбуру прибави званичне податке који се односе на тачан број одбачених и одбијених апелација грађана Босне и Херцеговине поднесених овом суду у поступцима покренутим поводом потраживања накнаде штете произашле из почињених ратних злочина, злочина против човјечности и злочина геноцида (уз попис предмета), те да прибави званичне податке да ли су (и који су) представници Босне и Херцеговине (генерално и у овом суду) учествовали у поступцима по овим предметима на било који начин и у било којој фази, те какав је био њихов став или евентуални утицај на садржај одлука у сваком појединачном предмету”;
  • посланичку иницијативу Златана Бегића „за оснивање Привремене истражне комисије Представничког дома ПСБиХ за питање мигрантске кризе, која ће утврдити чињенице и прикупити релевантне информације у вези са мигрантском кризом – спровођењем саслушања одговорних лица, изласком на терен и на друге начине и о томе поднијети извјештај Представничком дому ПСБиХ с приједлогом краткорочних и дугорочних мјера из надлежности овог Дома, које би требало предузети ради ефикасног управлјања овом кризом, у интересу грађана Босне и Херцеговине и поштовања њихове сигурности и права и слобода која им припадају, те у смислу поштовања највиших међународних стандарда заштите лјудског достојанства, те права и слобода миграната”.

Представнички дом није усвојио сљедеће иницијативе посланика Златана Бегића:

  • посланичку иницијативу Златана Бегића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Министарство иностраних послова БиХ да, у складу са својим надлежностима, те у сарадњи са другим надлежним државним институцијама и у сарадњи са удружењима грађана – жртава злочина на Капији почињеног 25. маја 1995. у Тузли, на највишем институционалном нивоу успостави контакт и организује званичне посјете представника удружења жртава овог злочина и државних институција БиХ државама које су примиле бројне рањенике – жртве овог тешког злочина на лијечење и збрињавање, те да у сарадњи са удружењима жртава организује званични пријем у Босни и Херцеговини за представнике тих пријателјских држава, како би се на тај и друге пригодне начине изразила захвалност Босне и Херцеговине и њених грађана према тим државама и њиховим грађанима, с цилјем развијања културе сјећања и унапређења међудржавних односа са пријателјским државама које су пружиле помоћ и показале сусретлјивост и разумијевање за Босну и Херцеговину и њене грађане у најтежим моментима, те како се сличан злочин више никада не би поновио;
  • посланичку иницијативу Златана Бегића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара БиХ да, у сарадњи са Ректорском конференцијом и Агенцијом за развој високог образовања и обезбјеђивање квалитета БиХ, те другим надлежним институцијама/органима/установама у року од три мјесеца припреми и у процедуру за усвајање упути измјене и допуне Оквирног закона о високом образовању у БиХ“;
  • посланичку иницијативу Златана Бегића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара БиХ да, у сарадњи са ПСБиХ, покрене поступке неопходне за успоставлјање новог министарства у Савјету министара БиХ – Министарства за дијаспору“.

Представнички дом усвојио је посланичку иницијативу Мире Пекић и Бранислава Бореновића „којом Представнички дом ПСБиХ, у складу са чланом 35. Закона о Савјету министара БиХ, обавезује Савјет министара БиХ да у року од 30 дана припреми Приједлог закона о измјенама и допунама Закона о порезу на додату вриједност, којим би се смањила стопа пореза на додату вриједност на све пружене услуге у туризму, угостителјству и путничком саобраћају са 17 на 5%. Наведена стопа ПДВ-а од 5% у туризму, угостителјству и путничком саобраћају примјењивала би се до 31. 12. 2022. године“.

Усвојене су и сљедеће иницијативе посланика Дениса Звиздића:

  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да најмање једном мјесечно доставлја ПСБиХ ажурирану информацију о стању у Босни и Херцеговини по питању пандемије вируса корона (COVID-19), уклјучујући податке о броју тестираних, заражених, излијечених и преминулих на територији цијеле Босне и Херцеговине, као и предузетим мјерама кризних штабова на свим нивоима власти, те далјим мјерама које, с цилјем заштите здравлја и живота грађана и санирања економских штета узрокованих пандемијом вируса корона (COVID-19), планира предузети Савјет министара Босне и Херцеговине, уз посебан акцент на начин утрошка планираних буџетских средстава намијењених за санирање економских штета узрокованих пандемијом вируса COVID -19“;
  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да у што краћем року, а не касније од 30 дана од дана усвајања ове иницијативе, припреми и у парламентарну процедуру упути нови Приједлог закона о лијековима и медицинским средствима Босне и Херцеговине, како би се извршила хармонизација овог прописа са новом регулативом Европске уније, те како би се ова област у смислу међународног промета и набавке лијекова и медицинских средстава ускладила са постојећом ситуацијом узрокованом пандемијом вируса COVID-19“;
  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да у року од 60 дана од дана усвајања ове иницијативе припреми и упути у парламентарну процедуру lex specialis Приједлог закона о спречавању незаконитог говора мржње на интернету, који ће бити усклађен са судском праксом Европског суда за лјудска права, препорукама и конвенцијама Савјета Европе, правном стечевином Европске уније и са успјешним праксама земалја Европске уније које су законски регулисале ову област“.

Ради недостатка ентитетске већине, на усаглашавање Колегијуму упућене су сљедеће иницијативе посланика Дениса Звиздића:

  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара БиХ да у року од 30 дана од усвајања ове иницијативе припреми и у парламентарну процедуру упути Приједлог закона о начину коришћења и располагања неперспективном непокретном војном имовином, на начин да се предметна имовина, у случају да се оцијени да није потребна за обавлјање Уставом, међународним уговором и законом утврђених надлежности институција Босне и Херцеговине, додијели на коришћење и располагање јединици локалне самоуправе на чијој територији се имовина налази, исклјучиво с цилјем заштите ове имовине од далјег пропадања и урушавања, њене обнове и реконструкције или привођења предметног локалитета коначној намјени у складу са просторно-планском документацијом јединице локалне самоуправе на чијој територији се имовина налази, односно ставлјања ове имовине у функцију развоја локалних заједница у Босни и Херцеговини“;
  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да у што краћем року, а не касније од 90 дана од дана усвајања ове иницијативе, припреми и упути у парламентарну процедуру ревидирани Приједлог закона о електронским комуникацијама и Приједлог закона о електронским медијима у Босни и Херцеговини, који ће бити усклађен са правном стечевином Европске уније и препорукама Пододбора за иновације, информационо друштво, социјалну политику и јавно здравство, те уз уважавање ранијих сугестија из мишлјења надлежних институција“;
  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да у року од 60 дана од дана усвајања ове иницијативе, у складу са надлежношћу утврђеном у члану 9. став (2) Закона о министарствима и другим органима управе Босне и Херцеговине, припреми и у парламентарну процедуру упути Приједлог оквирног закона о заштити животне средине, развоја и коришћења природних ресурса Босне и Херцеговине“;
  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да у року од шест мјесеци од дана усвајања ове иницијативе припреми и у парламентарну процедуру упути Приједлог оквирног закона о Просторном плану Босне и Херцеговине за период од 2020. до 2040. године, како би се на нивоу Босне и Херцеговине оквирно утврдиле дугорочне основе организације, уређења, коришћења и заштите простора Босне и Херцеговине у складу са њеним природним, еколошким и културним потенцијалима“;
  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да у што краћем року, а не касније од 90 дана од дана усвајања ове иницијативе, у складу са Законом о статистици Босне и Херцеговине, припреми и у парламентарну процедуру упути Приједлог закона о попису становништва, домаћинстава и станова у Босни и Херцеговини, како би се наведени попис, у складу са међународним стандардима, могао обавити најкасније до 2023. године“;
  • посланичка иницијатива Дениса Звиздића „којом Представнички дом ПСБиХ задужује Савјет министара Босне и Херцеговине да у року од 30 дана од дана усвајања ове иницијативе припреми и у парламентарну процедуру упути Приједлог закона о метрологији Босне и Херцеговине и Приједлог закона о званичном времену у Босни и Херцеговини, како би се благовремено реализовале обавезе из Програма рада Савјета министара Босне и Херцеговине за 2020. годину“.
  • На усаглашавање Колегијуму Дома, ради непостојања ентитетске већине, упућене су сљедеће посланичке иницијативе:
  • посланичка иницијатива Дамира Арнаута којом се „налаже Савјету министара БиХ да у року од десет дана од дана усвајања ове иницијативе спроведе сву неопходну процедуру према надлежним органима Републике Хрватске с цилјем прекатегоризације граничног прелаза Габела Полје за међународни путнички саобраћај или његовог отварања за малогранични саобраћај, а у сваком случају отварања наведеног граничног прелаза за малогранични саобраћај ученика основних и средњих школа“;
  • посланичка иницијатива Предрага Којовића, Мирјане Маринковић Лепић, Дамира Арнаута и Аиде Баручије којом се „налаже Савјету министара БиХ да у року од десет дана од дана усвајања ове иницијативе почне координацију са надлежним органима ентитета и кантона с цилјем омогућавања изучавања националне групе предмета свим ученицима који то желе, уписивања назива званичних језика у Босни и Херцеговини у сву школску документацију у складу са називима наведеним у Општем оквирном споразуму за мир у Босни и Херцеговини (Дејтонски споразум), те укидања свих других облика дискриминације у основним и средњим школама у Босни и Херцеговини, а узимајући у обзир међународне обавезе Босне и Херцеговине“;
  • посланичка иницијатива Едите Ђапо „којом се задужује Савјет министара БиХ да измијени члан 12 а) Закона о државлјанству на начин да се не захтијева одрицање од државлјанства земалја које су промијениле своје законодавство и дозволјавају вишеструко државлјанство (Данска, Норвешка, Луксембург, Чешка и друге) или да се хитно с овим землјама заклјучи билатерални споразум“;
  • посланичка иницијатива Едите Ђапо ''да Министарство цивилних послова БиХ усклади Закон о јединственом матичном броју са Одлуком Уставног суда БиХ број У 3/11, Уставом Федерације БиХ и уставима кантона''.
  • Представнички дом није усвојио сљедеће посланичке иницијативе:
  • посланичку иницијативу посланика Клуба ХДЗБиХ - ХНС „којом Представнички дом ПСБиХ прихвата Декларацију Европског парламента од 23. 09. 2008. и Резолуцију Европског парламента од 02. 04. 2009. и доноси Одлуку којом 23. август обилјежава као Европски дан сјећања на жртве тоталитарних и ауторитарних режима“;
  • посланичку иницијативу Дамира Арнаута „којом се Савјету министара Босне и Херцеговине налаже да у року од 90 дана од дана усвајања ове иницијативе припреми и у парламентарну процедуру упути Приједлог закона о измјенама и допунама Изборног закона БиХ, којим ће се успоставити систем преференцијалног, инстант други круг, гласања за избор начелника/градоначелника општина и градова у БиХ, као и за чланове Предсједништва Босне и Херцеговине, те којом се од надлежних ентитетских органа тражи да у истом року припреме и усвоје измјене и допуне релевантних ентитетских закона у дијеловима који се тичу избора начелника/градоначелника, с цилјем успоставлјања наведеног начина и система њиховог избора“.

Ради одсуства предлагача, Представнички дом није разматрао, нити се изјашњавао о иницијативи посланика Ненада Нешића којом се „задужује Савјет министара БиХ да у року од 15 дана достави Представничком дому ПСБиХ информацију о мјерама предузетим у 2020. години на санирању економских штета насталих услјед пандемије COVID -19“.

Представнички дом усвојио је Приједлог извјештаја о реализацији Стратешког плана руралног развоја БиХ (2018-2021) – Оквирни документ у 2018. години, чији је подносилац Министарство сполјне трговине и економских односа БиХ.

Усвојен је Годишњи ревизорски извјештај о главним налазима и препорукама за 2019. годину, чији је подносилац Канцеларија за ревизију институција БиХ.

Усвојени су и извјештаји Канцеларије за ревизију институција БиХ о финансијској ревизији институција БиХ за 2019. годину. Усвојени су и закључци по којима Представнички дом:

1. Прихвата 74 извјештаја финансијске ревизије институција БиХ за 2019. годину, од којих:

а) 65 извјештаја финансијске ревизије институција БиХ чије је финансијско пословање оцијењено ревизорским "позитивним мишљењем" и "позитивним мишљењем са истицањем предмета" (по основу мишљења ревизора о финансијским извјештајима и по основу мишљења ревизора о усклађености) - Прилог 1. збирног мишљења;

б) девет извјештаја финансијске ревизије институција БиХ чије је финансијско пословање оцијењено ревизорским "мишљењем с резервом" и "мишљењем с резервом са скретањем пажње" (по основу мишљења ревизора о финансијским извјештајима и по основу мишљења ревизора о усклађености) - Прилог 2 збирног мишљења.

2. Представнички дом обавезује руководство 44 институције БиХ, чије је финансијско пословање у 2019. години оцијењено ревизорским "позитивним мишљењем са скретањем пажње" (обухватајући скретање пажње уз позитивна мишљења ревизора о финансијским извјештајима и/или уз позитивна мишљења ревизора о усклађености), на предузимање свих потребних мјера из надлежности сваке институције посебно, како би се избјегле даље посљедице појава на које је ревизија скренула пажњу при истицању предмета у "позитивном мишљењу" , а посебно да материјалност таквих налаза ревизије евентуално не прерасте у будуће квалификације у наредном извјештају ревизије.

3. Представнички дом усваја предложене закључке Комисије за 9 институција БиХ, садржане у појединачним комисијским мишљењима за сваку институцију БиХ, а чији су ревизорски извјештаји финансијског пословања за 2019. годину били предмет детаљне комисијске анализе - Прилог 2. Збирног мишљења.

4. Представнички дом тражи од Завода за извршење кривичних санкција, притвора и других мјера БиХ, Министарства одбране БиХ, Министарства иностраних послова БиХ, Министарства безбједности БиХ, Министарства правде БиХ, Института за метрологију БиХ, Регулаторне агенције за комуникације БиХ, Агенције за лијекове и медицинска средства БиХ и Агенције за надзор над тржиштем БиХ да свака институција засебно посвети посебну пажњу даљем јачању свог система интерних контрола с циљем повећања ефикасности финансијског пословања и поузданости финансијског извјештаја.

5. Представнички дом тражи од Савјета министара БиХ да најкасније до краја 2020. године размотри ревизорске извјештаје за 2019. годину Министарства одбране БиХ, Министарства иностраних послова БиХ, Министарства безбједности БиХ, Министарства правде БиХ, Института за метрологију БиХ, Регулаторне агенције за комуникације БиХ, Агенције за лијекове и медицинска средства БиХ и Агенције за надзор над тржиштем БиХ, те да успостави одговарајући надзор над реализацијом ових закључака.

Представнички дом усвојио је Извјештај о збрињавању избјеглица и странаца под супсидијарном заштитом у Босни и Херцеговини за 2019. годину, чији је подносилац Министарство за људска права и избјеглице БиХ.

Усвојен је и Извјештај о стању радијационе и нуклеарне безбједности за 2019., чији је подносилац Државна регулаторна агенција за радијациону и нуклеарну безбједност.

На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је Извјештај о раду Правобранилаштва Босне и Херцеговине за 2019. годину. На усаглашавање Колегијуму Дома, ради недостатка ентитетске већине, упућен је и Приједлог закључка посланице Мирјане Маринковић – Лепић у коме се констатује да Закон о Правобранилаштву БиХ није мијењан значајније дуги низ година, а рјешења којима је уређена унутрашња организација не погодују више данашњем времену, те предлаже да се, у року од 90 дана од усвајања овог закључка, изврше измјене самог Закона о Правобранилаштву БиХ у циљу унапређења рада, те како би се створиле претпоставке за унутрашњу реорганизацију.

Представнички дом дао је сагласност за ратификацију:

  • Амандмана на Монтреалски протокол о супстанцама које оштећују озонски омотач (Aмандман из Кигалија),
  • Споразума о гранту између Босне и Херцеговине и Европске инвестиционе банке, Заједнички европски фонд за Западни Балкан /WB-IG-02-BIH-TRA-06, „Медитерански коридор CVC: Bosna и Херцеговина – путна интерконекција са Хрватском, поддионица I Тарчин – Иван“,
  • Уговора о зајму (GrCF2 W2 – Пројекат енергетске ефикасности у јавним зградама Сарајево) између Босне и Херцеговине и Европске банке за обнову и развој,
  • Уговора о гранту (GrCF W2 – пројекат енергетске ефикасности у јавним зградама Сарајево) између Босне и Херцеговине и Европске банке за обнову и развој који се односи на инвестициони грант из Регионалног програма енергетске ефикасности за Западни Балкан (РЕЕП),
  • Споразума о гранту и Амандману 7 на Уговор о финансирању од 27. 02. 2006. године измeђу KfW-a, Франкфурт на Мајни (KfW), и Босне и Херцеговине, коју представља Савјет министара Босне и Херцеговине (прималац), у износу од 5.000.000,00 евра за пројекат Ублажавање утицаја COVID-19 за микро, мала и средња предузећа (MICMSME) путем Европског фонда за Босну и Херцеговину (ЕФБХ). (крај)

ПРЕС
КОНТАКТ
Сектор за односе с јавношћу